Pagina's

maandag 9 januari 2012

Museum Hilversum + inspiratie (Amsterdam Fashion Week)

Over de tentoonstelling. Museum Hilversum bevindt zich in het centrum, op de kerkbrink. Het is een bijzonder museum. Ik vond het een mooi, exclusief kijkje naar verschillende kunstwerken van Nederlandse ontwerpers (Dick Bruna, Dick Elffers e.d.) Het werd op een leuke manier uitgelegd en ik heb veel geleerd. Ik weet al veel over de grafische industrie, maar een terugblik op alles is natuurlijk altijd fijn. Zo kwam ik een poster tegen van Amsterdam Fashion Week uit 1950 en 1953! Wist je dat Fashion Week bestaat vanaf 1947? Maar vergis je niet, want de huidige Amsterdam International Fashion Week bestaat pas 4 jaar, maar in de jaren ’40 en ’50 werd er ook tweejaarlijks een Amsterdam Fashion Week georganiseerd. Het blijkt namelijk uit artikelen van de Leeuwarder Courant dat het vanaf de fourties and sixties al bestaat. Maar het is waarschijnlijk niet officieel vastgelegd, ofzo? Ze zeggen dat er nog filmpjes bewaard zijn gebleven uit 1950, 1951, 1955 en 1957. Helaas heb ik die niet terug kunnen vinden.

 



Hoe gaaf? Amsterdam Fashion Week - 1950




De kunstwerken die in Museum Hilversum te zien zijn hebben mij geïnspireerd en hebben mij verder laten kijken naar de jaren ’40 en ’50 door de Amsterdam Fashion Week poster uit 1950. Als ik aan deze tijd denk, denk aan pure glamour, mooie kapsels en aan Twiggy. Ik raad het iedereen aan om hier een kijkje te nemen. Het is een prima plek om rustig rond te kijken en inspiratie op te doen. Mij is het zelfs gelukt!



Inspiratie?



Inspiratie. Waar halen we het vandaan? Op die vraag weet ik wel antwoord te geven. Dagelijks bezoek ik tientallen mode/beauty/random sites, op straat kom ik honderden mensen per dag tegen en wekelijks loop overal wel tegenaan (flyers, folders..). Ook bezoek ik regelmatig musea. Meestal wordt ik verplicht hierheen te gaan, maar gisteren (08-01-12) ging ik - jawel vrijwillig (!) - naar Museum Hilversum om een tentoonstelling te bewonderen genaamd Grafisch Geluk. Dit in samenwerking met Premsela, Nederlands Instituut voor Design & Mode, en Beeld & Geluid. Zij brengen een overzicht van 100 jaar Nederlandse grafische vormgeving.
Studenten van de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht kregen de vraag “Waar ligt voor mij het grafisch geluk?’ voor hun neus geschoven. Dit kreeg ik tijdens de tentoonstelling te horen. Ik vroeg me een ding af: Waarom hebben jullie dit niet aan studenten van het Grafisch Lyceum uit Utrecht gevraagd? Als je een oprecht antwoord wilt, vraag het aan een student op het Grafisch Lyceum Utrecht. Een mening is altijd persoonlijk, maar over het algemeen vind ik de MBO studenten op het GLU meer beschikking tot creativiteit hebben. Goed. De ontwerpen van de HKU studenten vind je hier.

Kortom: Ik laat me inspireren door kunstenaars, mode(shows), ontwerpers, fotografie, door nieuwe 'prikbordberichten, tweets', natuur, film, beeld, geluid, mensen op straat, tijdschriften, muziek.. Last but not least: musea.
Museum Hilversum is echt een aanrader, neem een kijk op de site.


Grafisch geluk is tot 5 februari 2012 te bewonderen in Museum Hilversum – Kerkbrink 6 1211 BX

Rondleidingen zijn er iedere zondag om 14.00 + een live demonstratie over steendruktechniek

0 reacties:

Een reactie plaatsen